Heb je een koopwoning met een zelfstandige werkruimte aan huis? Lees hier wanneer de kosten aftrekbaar zijn voor de Inkomstenbelasting
Wanneer heb je een zelfstandige werkruimte?
Je moet aan alle drie de voorwaarden voldoen:
1. Je bent zelfstandig ondernemer of je doet aangifte overig werk
Als zelfstandig ondernemer voldoe je aan de criteria van het ondernemerschap voor de Inkomstenbelasting. Je kunt hiervoor de ondernemerscheck doen op de site van de Belastingdienst: Checken of ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting (belastingdienst.nl). Je komt dan in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling en eventueel de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Voldoe je niet aan de criteria van het ondernemerschap? Dan doe je aangifte inkomsten overig werk en kom je niet in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
2. Je hebt een zelfstandige werkruimte in je woning
Een zelfstandige werkruimte in je woning moet voldoen aan een aantal criteria. De werkruimte kan worden gezien als een zelfstandig deel van je woning. Dit betekent dat er een eigen opgang of ingang én eigen sanitair moet zijn.
3. Je verdient minimaal 70% van je totale inkomsten uit arbeid vanuit deze werkruimte én je besteedt minimaal 30% van de totale werktijd in de werkruimte.
Dit betekent dat je minimaal 70% van je totale inkomen uit ondernemerschap én eventueel loondienstverband moet behalen uit arbeid van deze zelfstandige werkruimte. Je besteedt daarnaast ministens 30% van de werktijd in de zelfstandige werkruimte.
Je voldoet aan alle voorwaarden. Wat zijn de fiscale en financiele gevolgen voor je prive woning?
Ik leg de gevolgen uit aan hand van een casus: de zelfstandige werkruimte is 50 vierkante meter en de totale prive woning inclusief werkruimte is totaal 150 vierkante meter.
1. De kosten van de inrichting en onderhoud van de zelfstandige werkruimte zijn zakelijk aftrekbaar
Voor kosten die verband houden met de gehele woning, betekent dat 50/150 deel als zakelijke kosten kan worden beschouwd. Bijvoorbeeld: de kosten van onderhoud, heffingen, energie en verzekeringen.
2. Het huurwaardeforfait wordt met 50/150 deel verminderd
Dit heeft effect op de hoogte van de hypotheekrenteaftrek.
3. De hypotheekschuld box 1 wordt met 50/150 deel verminderd
De werkruimte is fiscaal geen onderdeel meer van de prive woning. Er volgt een vermindering van 50/150 deel van de hypotheekschuld in box 1
4. De hypotheekrenteaftrek box 1 wordt met 50/150 deel verminderd
Alleen de hypotheekrenteaftrek die betrekking heeft op het deel van de prive woning is aftrekbaar via de inkomstenbelasting: vermindering van 50/150 deel. Dit betekent dat je over het deel van de zelfstandige werkruimte geen hypotheekrenteaftrek meer ontvangt.
5. De waarde van de zelfstandige werkruimte verhuisd van box 1 naar box 3
De waarde van de zelfstandige werkruimte (50/150 deel) wordt gemarkeerd als ‘overig onroerend goed’.
6. De schulden van het van gedeelte van de hypotheek wat betrekking heeft op de zelfstandige werkruimte (50/150 deel van de hypotheek) wordt in box 3 geplaatst
Dit betekent dat de waarde ‘overig onroerend goed’ wordt verminderd met de 50/150 deel van de hypotheekschuld.
Stel je voor je voldoet aan alle drie de voorwaarden en je hebt een koopwoning, welke kosten zijn dan aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting?
Ik leg de gevolgen uit aan hand van een casus: de zelfstandige werkruimte is 50 vierkante meter en de totale prive woning inclusief werkruimte is totaal 150 vierkante meter.
De kosten die verbonden zijn aan de werkruimte van een zelfstandig ondernemer zijn:
1. Een deel van de vaste lasten van de gehele woning
Volgens de casus is dit 50/150 deel van de onderstaande kosten:
- een deel van de waarde van de woning dat overeenkomt met de oppervlakte van de werkruimte afzondert uit de aangifte inkomstenbelasting waar de aftrek van de kosten van de eigen woning wordt berekend
- een zelfde deel van de hypotheekschuld en de hypotheekrente afzondert
- alle kosten van de woning die verband houden met onderhoud, energie, verzekeringen en heffingen verzamelt en daarvan het deel berekent dat toe te rekenen valt aan de werkruimte.
- een aftrekpost berekent ter grootte van 4% van de WOZ-waarde, voor zover die toegerekend kan worden aan de werkruimte
Het totaal mag in mindering gebracht op de winst uit onderneming.
2. Een deel van de kosten van de inrichting van de zelfstandige werkruimte
Deze kosten zijn op te delen in twee categorieen:
- Kosten verbonden aan de werkruimte zelf
bijvoorbeeld de gordijnen, verf, verlichting en het gewone meubilair dat je ook buiten de zelfstandige werkruimte zou kunnen gebruiken. Deze kosten zijn alleen aftrekbaar wanneer je aan alle drie de voorwaarden voldoet
- Bedrijfsinventaris
Deze inventaris is verbonden aan je beroep, bijvoorbeeld een massagetafel en een computer. Voor deze kosten hoef je niet te voldoen aan de drie voorwaaden voor een zelfstandige werkruimte. Deze kosten zijn altijd zakelijk aftrekbaar.
Tot slot
Zijn er nog vele scenarios denkbaar en de conclusie is: voordat je start met het creeren van een zelfstandige werkruimte, neem dan vooraf contact op met je boekhouder.
Een zelfstandige werkruimte is namelijk vaak niet fiscaal en financieel voordelig, het gaat om maatwerk en ingewikkelde berekeningen. Ook zijn er vele andere scenario’s te bedenken. Wat bijvoorbeeld als je een zelfstandige werkruimte hebt en minder van 70% van je inkomsten uit deze werkruimte haalt?
Heb je ondersteuning nodig bij het doen van je boekhouding, belastingaangifte of het aanbrengen van kwaliteitsborging?
Neem vandaag nog contact met mij op.